آیین پایانی هفته فیلم و عکس با پاسداشت سینماگران درخشنده در سال جاری

در این آیین تلاش‌های همکاران و مدرسان انجمن سینمای جوان و سینماگران استان فارسی که از آغاز سال 1401 توانسته‌اند در جشنواره‌های کشوری و جهانی بدرخشند، پاس داشته شد. همچنین یاد دو سینماگر استان فارس زنده‌یاد نگهدار جمالی و زنده‌یاد وحید اسلامی نیز گرامی داشته شد.

0 241

آیین پایانی هفته فیلم و عکس در شیراز به کوشش انجمن سینمای جوان فارس و با حضور حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، سید رسول موسوی‌نژادیان، معاون امور هنری و سینمایی و روح‌الله رنجبری، مدیرگروه امور سینمایی این اداره کل برگزار شد.

حمیدرضا قانعی در این آیین بسیار کوتاه به جایگاه ویژه سینما اشاره کرد.

وی با اشاره به این که محمد خزایی، رئیس سازمان سینمایی کشور به فارس خواهد آمد، گفت: شورای عالی سینما به ریاست معاون اول رئیس جمهور پس از ۱۰ سال بار دیگر پویایی خود را بازیافته است.

قانعی افزود: آموزش وظیفه اصلی کار انجمن‌هاست و باید برای پویاتر شدن فیلم و عکس تلاش کرد و از توانمندی‌هایی که هست بهره گرفت؛ به ویژه برای فیلم کوتاه، برپایی نشست‌ها، برگزاری کارگاه‌ها و شب‌های فیلم، برنامه‌ریزی کرد. ما نیز با همه توان در پشیبانی از هنرمندان و فیلم‌سازان ایستاده‌ایم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس پیشنهاد برگزاری «شب فیلمساز» از سوی انجمن سینمای جوان را ارزشمند دانست و ادامه داد: با رویداد شب فیلم‌ساز و هنرمند، می‌توان با احترام و تکریم همه سینماگران و هنرمندان را گرد هم آورد؛ رویدادی که می‌تواند ماندگار شود.

ابراهیم شیشه‌گر، مدیر انجمن سینمای جوانان استان فارس نیز در این آیین گفت: دفتر انجمن سینمای جوان شیراز و آباده، دو دفتر پویا انجمن در استان، نیازمند اعتبارات ویژه‌ای برای تجهیز و بازسازی هستند.

وی با اشاره به سربلندی چند فیلم استان فارسی در کشور و جهان افزود: استان فارس در جایگاه پایتخت فرهنگی ایران، با گنجینه‌های فراونی دارد؛ با این همه شوربختانه یک جشنواره کشور فاخر در حوزه فیلم ندارد.

ابراهیم شیشه‌گر با اشاره به اینکه استان فارس در زمینه‌های فرهنگ و هنر سرآمد کشور است، ادامه داد: تاریخ این مروز و بوم نشان می‌دهد که استان فارس، چاه نفت فرهنگ و هنر ایران است؛ هرچند دست‌کم در زمینه فیلم، رها شده است؛ از این رو نیاز است تا همه برای استخراج این پتانسل‌های مغفول مانده، برای سربلندی و سرافرازی فرهنگ آینده ایران کوشش کنند.

مدیر انجمن سینمای جوانان استان فارس با بیان اینکه همه در کمبودهای کنونی مقصریم، یادآور شد: در برگزاری هفته فیلم و عکس هم گرفتاری‌ها و کمبودهایی بود؛ از این رو با پذیرفتن کم‌کاری‌های خود، از نقد و پیشنهاد هنرمندان، بهره خواهیم گرفت.

گفتنی است رویدادهای هفته فیلم و عکس در فارس با گشایش نمایشگاه عکس، بخش نخست نشست کارگاه مقدماتی مهارت‌های نگارش نقد و یادداشت سینمایی با تدریس بیژن کیا به کوشش انجمن سینمای جوان فارس آغاز شده بود. در ادامه رویدادهای این هفته بخش دوم نشست کارگاه مقدماتی مهارت‌های نگارش نقد و یادداشت سینمایی با تدریس بیژن کیا، روز سه‌شنبه، 14 تیرماه جاری ساعت 18 و کارگاه آموزشی عکاسی و هنر مفهومی، مرزها و ترکیب‌ها با تدریس محمدحسین نیکوپور دیلمی، روز چهارشنبه 15 تیرماه جاری ساعت 17 در سالن مهر تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزار شد. همچنین نشست‌های پاتوق نقد فیلم کوتاه شیراز نیز در این هفته ساعت 16 با نقد فیلم‌های خش (15 دقیقه) و C19 (3 دقیقه)، ساخته حسن دهقانیان، وداع (2 دقیقه)، ساخته محمد ناصری‌راد و مرگ یک زندگی (9 دقیقه) ساخته بهنام مسأله از فیلم‌سازان شیرازی، روز سه‌شنبه 14 تیرماه و نقد فیلم‌های ماسک، ساخته نوا رضوانی، کپسول، ساخته امیر پذیرفته و گناه، ساخته ابوالفضل عزیزی و همچنین پویانمایی کوتاه پیش از بهشت، ساخته احمد حیدریان، منتخب جشنواره فیلم کوتاه تهران، روز چهارشنبه 15 تیرماه جاری در سینمافرهنگ سازمان اسناد و کتابخانه ملی شیراز برگزار خواهد شد.

در آیین پایانی تلاش‌های همکاران و مدرسان انجمن سینمای جوان و سینماگران استان فارسی که از آغاز سال 1401 توانسته‌اند در جشنواره‌های کشوری و جهانی بدرخشند، پاس داشته شد. همچنین یاد دو سینماگر استان فارس زنده‌یاد نگهدار جمالی و زنده‌یاد وحید اسلامی نیز گرامی داشته شد.

هنرمندانی که پاس داشته شدند:

استاد حق‌نگهدار از اساتید برتر انجمن در سطح کشور

احسان شادمانی برای فیلم رامخانه که در بخش تجربی جایزه بهترین فیلم جشنواره بین المللی نهال را گرفت.

علیرضا میرزایی برای راهیابی فیلم مستند کوتاه مورچه‌ها به سیزدهمین دوره جشنواره جهانی فیلم‌های ورزشی ایران

محسن دانشور برای راهیابی فیلم سینمایی آفتاب گرگ و میش به جشنواره فیلم شهر

بیژن کیا و محمدحسین نیکوپور دیلمی، اساتید هفته فیلم و عکس شیراز

احمدرضا مداح و هاشم به نمایندگی از عکاس‌های پویا در دوره کرونا

علیرضا توکل، مدیر پیشین انجمن سینمای جوان

پویان کاظمی و مهدی نامجو برای همکاری در رویدادهای انجمن سینمای جوانان استان فارس

محمدحسن دهقانیان، بهنام مساله، محمدتقی ناصری‌راد، بهرام سلمانی و زهرا دشت‌بشی برای همکاری در رویدادهای هفته فیلم و عکس شیراز

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − ده =