شورای فرهنگ عمومی فارس در مدار صد و چهل و پنجمین/ پیام غدیر، امسال از شیراز، بین‌المللی شود

صد و چهل و پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی در دفتر امام جمعه شیراز با حضور اعضا برگزار شد و در جریان این نشست، نماینده ولی فقیه خواستار قوی‌تر عمل کردن شورای فرهنگ عمومی استان شد و در ادامه، استاندار فارس نیز به دستگاه‌ها اعلام داشت تا اقدامات خود را برای تحقق ۲ سند راهبردی استان با یکدیگر پیوند دهند.

0 40

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی فارس از دستور کار خود عقب است، گفت: این شورا باید قوی‌تر از آنچه اکنون است، عمل کند.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام روز شنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی فارس با تاکید بر اینکه باید از لحظه لحظه نشست‌های شورای فرهنگ عمومی فارس استفاده شود،افزود: دستورکار جلسه پر و پیمان نوشته شود تا از ضایع شدن وقت پیشگیری شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی فارس ادامه داد: سند مهندسی فرهنگی فارس باید تا سال ۱۴۰۵ عملیاتی شود و در این مدت هر سال فصل آخر آن تجدید شود، در حالی که اکنون با گذشت سه ماه از ۱۴۰۳ هنوز این اتفاق نیفتاده است.

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: شورای شهر شیراز، ۲ سند راهبردی نقشه مهندسی فرهنگی فارس و شیراز، سومین حرم اهل بیت (ع) را در بازه زمانی محدود سه تا چهارماهه، مطالعه، هماهنگ و نتیجه را به شورای فرهنگ عمومی استان ارائه کند.

دژکام بیان کرد: در ایجاد این هماهنگی، سندی که دوم تصویب شده، یعنی سند شیراز، سومین حرم اهل بیت (ع) حاکم است.

وی با اشاره به اظهارات برخی از اعضا درباره اقدامات و وظایف ۲ سند راهبردی استان، اظهار کرد: در فهم این اسناد باید از اصول فقه استفاده کرد؛ بر این اساس در مواردی که یک موضوع در ۲ سند بیان شده، اگر در هر ۲، یک دستگاه مخاطب قرار گرفته، به معنای تاکید و اگر دستگاه‌های متعدد مخاطب هستند، تاسیس است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی فارس ادامه داد: بر این اساس دستگاه‌های مختلف اقدام خود را معطل نگذارند و در ادامه، هر جایی از اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها که با مسالهای مواجه شدیم، آن را حل خواهیم کرد.

دژکام اضافه کرد: در برخی موارد مباحث نظری و تذکر و یادآوری زیاد شده که باید در این سطح باقی نماند و تبدیل به اقدام و عمل کنیم.

شورای فرهنگ عمومی

انطباق سند مهندسی فرهنگی فارس با برنامه هفتم توسعه

وی گفت: آنچه ۲ سال پیش در سند توسعه فرهنگی نگاشته شد، در برنامه هفتم توسعه نیز آمده و انطباق قابل توجهی میان این سندها وجود دارد؛ بنابراین با اجرای برنامه هفتم، مساله تامین بودجه برش استانی مهندسی فرهنگی فارس نیز حل می شود.

دژکام اظهار کرد: به همین دلیل بر انتخاب رئیس جمهوری پایبند به برنامه هفتم توسعه که منطبق بر سیاست‌های کلی نظام اسلامی تدوین شده، تاکید داریم.

پیام غدیر، امسال از شیراز، بین‌المللی شود

نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به در پیش بودن دهه ولایت و در اوج آن، عیدالله الاکبر، عید سعید غدیر، گفت: در این ایام باید پیام پیامبر اکرم (ص) را به جهانیان برسانیم.

وی افزود: نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان آمریکا و اروپا، ۱۵ میلیون‌بار دیده شد، پیام غدیر، پیام رسول‌الله (ص) است و بسیار از آن استقبال می‌شود؛ اکنون زمان اینگونه اقدامات است و فرصت زیادی نیز وجود ندارد.

امام جمعه شیراز با اشاره به قابلیت این شهر در ایفای نقش بین‌المللی، افزود: امسال همه باید کمک کنند تا پیام بین‌المللی غدیر از این شهر تولید و ارسال شود.

دژکامبیان کرد: پس از شکست کمونیسم و مارکسیسم در شوروی سابق، این ذهنیت ایجاد شد که آخرین راه، لیبرال دموکراسی است، اما امروز صدای شکست و ناتوانی نمونه بارز آن یعنی آمریکا به گوش می‌رسد و جهان نیازمند پیام نو و قابل تامل است.

وی یا اشاره به ترجمه فخیم و متین انگلیسی از خطبه غدیر پیامبر اکرم(ص)، گفت: اکنون زمان رساندن این پیام جهانی است و هر دستگاه به نحوی که می تواند در این زمینه اقدام کند.

دژکام عنوان کرد: ارائه این پیام به گردشگران خارجی از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، یا انتشار در شبکه‌های بین‌المللی صدا و سیما میتواند نمونه‌هایی از این اقدامات باشد.نماینده ولی فقیه در فارس بار دیگر از مردم دعوت کرد تا روز عید سعید غدیر حضوری چشمگیر در حرم شاهچراغ (ع) داشته و پس از نماز ظهر نیز میهمان طعام تبرکی این خوان باشند.

دعوت از مردم برای حضور میلیونی در شاهچراغ (ع)

نماینده ولی فقیه در فارس بار دیگر از مردم دعوت کرد تا روز عید سعید غدیر حضوری چشمگیر در حرم شاهچراغ (ع) داشته و پس از نماز ظهر نیز میهمان طعام تبرکی این خوان باشند.

وی از مسئولان این آستان مطهر خواست تا تدارک لازم را برای میزبانی از مردم در این عید بزرگ ببینند و ادامه داد: در این روز باید به خوبی روشن باشد، که مرکز شهر شیراز کجاست؟

استاندار فارس گفت: دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی فارس اقدامات خود را برای تحقق هر یک از ۲ سند راهبردی استان یعنی نقشه مهندسی فرهنگی و سند سومین حرم اهل بیت (ع) را به یکدیگر پیوند دهند.

محمدهادی ایمانیه نیز در نشست شورای فرهنگ عمومی فارس اظهار کرد: دستگاه‌های استان مشخص کنند که چگونه می‌خواهند اقدامات خود در مسیر سند سومین حرم اهل بیت را به آنچه پیشتر برای تحقق مهندسی فرهنگی فارس ارائه کرده‌اند پیوند دهند تا نوعی جمع‌بندی نیز انجام شود.

وی با اشاره به نشست هفته آینده مدیریت و برنامه‌ریزی استان، از دبیرخانه شورای قفرهنگ عمومی خواست زمینه را برای استفاده از ظرفیت هم افزایی بودجه‌های فرهنگی استان مهیا کند چرا که بدون بودجه نمی توان اقدامات و اهداف را به پیش برد.

شورای فرهنگ عمومی

دهه ولایت با حفظ حرمت شهدای خدمت، با نشاط برپا شود

استاندار فارس با اشاره به آغاز دهه ولایت از روز دوشنبه، گفت: اعیاد سعید قربان و غدیر پیش از چهلم شهدای خدمت است، اما باید ضمن حفظ حرمت شهدا، این اعیاد بزرگ با ایجاد فضای شادی و نشاط در جامعه، گرامی داشته شود.

ایمانیه افزود: شادی و نشاط به معنای خلاف شرع کردن نیست بلکه همین اطعام نیز می‌تواند حتی برای کسانی که از نظر مالی نیازمند نیستند، فضای نشاط ایجاد کند، چنانکه می‌بینیم از اقشار مختلف از اطعام‌های عاشورا، فاطمه و دیگر مناسبت‌های دینی استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: حضور افراد با چهره های متنوع در این گونه مراسم نشان می‌دهد هنوز فضای پیوند با مناسبت‌های دینی وجود دارد و باید با بزرگداشت اعیاد قربان و غدیر، این فضا را در جامعه حفظ کرد.

استاندار فارس با اشاره به توزیع گوشت قربانی در عید سعید قربان، اظهار کرد: در شرایطی که قیمت گوشت بالا رفته، اهدای گوشت قربانی، سبب می شود تا مردم نیازمند ببینند که پایبندی به مناسک دینی برکت دارد و جهاد کشاورزی نیز آماده همکاری در این زمینه است.

وی با گرامیداشت یاد شهید آیت‌الله رئیسی، گفت: رئیس جمهور شهید به فکر مردم، دغدغه مند و خستگی ناپذیر بود و امیدواریم این ویژگی‌ها در رئیس جمهور آینده کشور نیز وجود داشته باشد و راه این شهید بزرگوار را در خدمت به مردم ادامه دهد.

در انتهای این نشست از حمید رضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و چند تن از دیگر مدیران بابت همکاری در فعالیت های تحکیم خانواده تکریم به عمل آمد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 − 6 =