هنرمند و پیشکسوت هنرهای نمایشی، سینما و تلویزیون در فارس گفت: در تئاتر باید منیت کنار گذاشته شود

محمدجواد بخشی زاده هنرمند و پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در مراسم اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره تئاتر مناطق کشور در فارس با بیان اینکه از سن 16 سالگی و با بیش از 160 اثر در حوزه هنرهای نمایشی را در کارنامه هنری خود دارم ، اظهار داشت: در تئاتر باید منیت کنار گذاشته شود چراکه تئاتر عشق است و در عشق هیچ منیتی وجود ندارد/ تلاش‌های استاد محمدجواد بخشی‌زاده، از پیشکسوتان هنرهای نمایشی استان فارس، در آیین پایانی جشنواره منطقه‌ای تئاتر فارس، پاس داشته شد.

0 100
بخشی زاده با بیان اینکه تئاتر زندگی است و زیباست، اذعان داشت: تئاتر مدت هاست که به فراموشی سپرده شده و علت آن همچنان مشخص نیست . وی در بخشی دیگر از سخنان خود در خصوص تاثیر تئاتر بر زندگی مردم ،این چنین گفت : تئاتر باید محتوا داشته باشد، تماشاگر تئاتر در زمان ورود به صحنه همانند یک شخص عریان است اما بعد از اجرا باید همانند یک شخص مسن و با اعصا از صحنه خارج شود.
بخشی زاده ادامه داد: هر هنرمند برای ساخت و اجرا یک هنر باید مطالعه قوی پیرامون هنر و موضوعات داشته باشد تا بتواند یک اثر پرو پیمان و تاثیرگذار خاق کند. این هنرمند و پیشکسوت هنرهای نمایشی در شیراز تصریح کرد: تئاتر در ابتدا گذشت است ، بعد جوانمردی و انسانیت است، این زبان و عمل یک هنر را نشان می دهد.
وی با تاکید براینکه هنرمند در عرصه هنر خود باید پله پله پیشرفت داشته باشد تا هنر را درک کند، ادامه داد: هرکسی می تواند بازیگر سینما باشد اما در تئاتر باید زندگی کرد، تئاتر برگرفته اززندگی مردم است .
بخشی زاده با اعلام اینکه هر شخصی با چندبازی خود را پیشکسوت و استاد تئاتر میداند، اظهار داشت : باید دید زمانی که هنر به این افراد احتیاج داشت آنها حضور داشتند ، از هنر حمایت کردند، پیشکسوت کسی که عصازنان هم صحنه را ترک نکند و اجازه ندهد که صحنه خالی از هنر بماند.
وی تصریح کرد: هنرمند باید کار های خارجی را بخواند و ببیند اما از جامعه خود ایده بیگیرد پردازش کند و به جامعه و مردم تحویل دهد.

بخشی زاده

محمدجواد سال 1322 هجری خورشیدی، در شیراز زاده شد. در نوجوانی پدرش را که از حوزویان بود، درگذشت و روزگاری سخت برای او آغاز شد و برای گذران زندگی خود و خانواده، پیشه گچ‌بری را در پیش گرفت.

وی که در کنار کار گچ‌بری تحصیلات خود را نیز ادامه می‌داد، از 16 سالگی دوست‌دار هنرهای نمایشی شد و پا به صحنه تئاتر گذاشت و سال 1342، گروه نمایشی سپید را در قهوه‌خانه‌ای کنار گرمابه وکیل راه‌ندازی کرد.

گروه نمایشی سپید که از آغاز تا کنون گام‌های خود را استوار برداشته است، به گفته محمدجواد بخشی‌زاده، یکی از بهترین جامه‌دان‌های هنرهای نمایشی را دارد.

بخشی‌زاده اغلب آثار نمایشی خود را با الهام از ادبیات کلاسیک و افرادی همچون حافظ، سعدی و مولانا و … نوشته و کارگردانی کرده‌است.

او درسال۱۳۷۴، با نمایشِ بازیِ مرگ، برنده بهترین متن نمایشنامه وموسیقی درسیزدهمین جشنواره تأتر فجر شد.

محمدجواد بخشی‌زاده، سال ۱۳۹۰ نشان درجه یک هنری در رشته نمایش سنتی را که برابر دانشگاهی دکترا است، از شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور دریافت کرد.

اسفند 1395، در آیین با حضور رئیس سازمان سینمایی کشور که به پاس سال‌های تلاش و کوشش محمدجواد بخشی‌زاده در زمینه هنرهای نمایشی به‌ویژه نمایش‌هایی با درون‌مایه داستان‌های ایرانی، تماشاخانه ساختمان شماره 2 اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، به نام وی، نام‌گذاری شد.

وی تا کنون نزدیک به 100 نمایش را به اجرا درآورده است که نویسنده بیشتر آن‌ها، خودش بوده است. از نمایش‌هایی که وی به روی صحنه برده است می‌توان به نمایش‌های زیر اشاره کرد:

معرکه در معرکه،     سعدی مرد سخن،     دلدار،     پیرچنگی،     چرا خورشید می‌گرید،     فروغ بی‌پایان،     فرشتگان قصه‌گو،     پهلوان اکبر می‌میرد،     لیلی و مجنون،     رستم واسفندیار،     رستم وسهراب،     غروب خونین و     بازیِ مرگ همچنینف او در سریال‌های تلوزیونی بسیاری همچون امام علی، مهر و ماه، در گنجینه ترویج، با آتش نرقص و… و همچنین فیلم‌های سینمایی بسیاری همچون ملک سلیمان (۱۳۸۷)،  صنوبر(۱۳۸۰)،  پنجه در خاک (۱۳۷۶)،  دل و دشنه (۱۳۷۳)، در مسیر تندباد (۱۳۶۷) و… به بازی پرداخته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × دو =